Content marketing; the time is now!

Content marketing is van alle tijden. De Michelin gids verscheen voor het eerst in 1900 en in 1954 presenteerde Albert Heijn de eerste Allerhande. “Goed, niks nieuws onder de zon dus? Toch wel!” 1) Distributie van content doen we nu zonder de kosten van televisie en print. 2) Creatie van content werd laagdrempeliger en minder kostenintensief. Toegankelijke gebruiksvriendelijke software, programmeren zonder code en productie van video met je smartphone. Content marketing werd bereikbaar voor iedereen. Maak er gebruik van, the time is now!

Stapje terug, wat is content marketing ook alweer: content marketing is het vanuit een doelstelling creëren en gericht verspreiden van relevante content voor een duidelijk omschreven publiek. Doelstellingen kunnen divers zijn, maar hebben in essentie altijd een commercieel karakter. Hoe leuk de skateboard-video’s van Red Bull ook zijn, uiteindelijk gaat het om het positioneren van het merk Red Bull en het verkopen van zoveel mogelijk blikjes energiedrank. Voorbeelden van doelstellingen zijn het genereren van nieuwe leads, klanten kennis laten maken met een nieuw product of het vertellen van het merkverhaal aan een nieuwe doelgroep.

Creatie

En nu aan de slag, anno 2019 welteverstaan. Vloggen, een podcast opnemen of het monteren van een videoclip; een smartphone is alles wat je nog nodig hebt. Zelf leren monteren is eenvoudig via online tutorials. Geen dure Adobe pakketten installeren, maar voor een schijntje Photoshoppen in de cloud of gratis aan de slag met SketchUp. Professionele fotografie ligt op je te wachten bij Getty en wie goed zoekt vindt gratis beeldmateriaal via Pexels en Pixabay. Beweging in de tijdlijn voor peanuts met Bannersnack en een funnel maak je gratis met Funnelytics. Een nieuwsbrief klik je zonder programmeerkennis bij elkaar met Mailchimp en je kan er nu ook eenvoudig een website maken. En-zo-voorts. Go create zegt Sony, the time is now zingt Moloko.

Natuurlijk is voor een goede mini-documentaire meer nodig dan een smartphone. Uiteraard vraag je het liefst een ervaren vormgever voor je whitepaper of infographic, maar ook met weinig budget is veel mogelijk. Formuleer een heldere strategie en investeer tijd en energie. Werk vanuit passie naar resultaat en maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn.

Distributie

Hoe krijg ik mijn content vervolgens bij mijn publiek? Via een mediatycoon die het kanaal bezit? Via een radio station in Hilversum waar ik tegen forse betaling mijn verhaal mag komen doen? Er was een tijd…, maar die is geweest. Van paid media naar owned media en van omroepbaas naar iedereen z’n eigen media-imperium. Facebook, LinkedIn, Instagram en van mijn part TikTok: overal gratis kanalen. Start een televisiekanaal op YouTube. Presenteer een webinar op LinkedIn. Bouw aan een publiek en creëer verbinding door relevantie. De doelgroep vinden en binden en dan content brengen die converteert. Van engagement naar call to action. Van monoloog naar dialoog. Van lead naar klant.

Werk aan organisch bereik van content maar geef het ook een zetje in de rug. Stuur content betaald naar je doelgroep. Van LinkedIn Sponsored content tot Facebook advertising: voor elke doelgroep en voor elk budget bestaan prima mogelijkheden om je video, artikel of infographic een extra boost te geven. Niet als een schot hagel zoals op televisie, maar specifiek getarget en voor nog geen fractie van de prijs van een paar seconden op de kijkbuis.

Content marketing is van alle tijden maar nog nooit was het zo makkelijk om relevantie naar de doelgroep te brengen. Zonder tussenhandel en direct op de tijdlijn van je prospect. Stand out from the crowd. Wees creatief en relevant. Voor de rest geldt: just do it!

That’s for now. Dank voor je aandacht. Vragen, opmerkingen etc; ben benieuwd laat van je horen: herman@conceptenuitvoering.nl –

Herman Grendelman
https://www.linkedin.com/in/hermangrendelman/


Concept & Uitvoering
Lindestraat 63a
8012 VR Zwolle

Close ()