Contentmarketing: 5 x het verschil maken

Nieuwe ronde nieuwe kansen, maar hoe gaan we dit jaar het verschil maken als het gaat om contentmarketing? Door nog beter te luisteren, de conversatie aan te gaan en contentmarketing van het scherm te halen. Door samen naar buiten te gaan en samen te werken aan een duurzame toekomst. In deze blogpost 5 concrete tips om dit jaar het verschil te maken.

1. Marketing en data is nu

Marketing en communicatie op basis van data is niet iets van straks. Marketing en data is ook geen aflevering van VPRO Tegenlicht over de toekomst van het internet. Personalisatie is geen buzzword. Marketing en communicatie op basis van data is nu en geeft je de mogelijkheid te personaliseren en content naar behoefte af te leveren. Leer je publiek kennen op basis van voorkeuren en doe iets met deze bevindingen. Schieten met hagel onder de noemer ‘beste allemaal’, is laten zien dat je de boot aan het missen bent. Persoonlijke user experience, contentmarketing naar behoefte en profielen inrichten naar persoonlijke wensen. Dat is vandaag. Dat is 2020.

2. Conversatie

Vroeger ging een merk nog verscholen achter een logo of een glimmende brochure. Vanachter een statische website werd een monoloog gevoerd en de mooiste beloften werden zonder tegengas gebouwd door de pr-afdeling. Maar toen was er social media en – zoals hierboven omschreven – leerden we ons publiek kennen op basis van harde data. Merken en organisaties kregen karakter en wie nu nog geen dialoog voert, raakt uit zicht. Maar conversatie gaat een stap verder dan een retweet op Twitter of een comment op Facebook. Door live support via websites, chatbots en communicatie via whatsapp en Facebook Messenger zullen bedrijven meer en meer gaan praten. Hoe praat jou merk met je publiek?

3. Content zonder scherm

Contentmarketing, wat was het ook alweer: “content marketing is het vanuit een doelstelling creëren en gericht verspreiden van relevante content voor een duidelijk omschreven publiek.” Centraal in deze definitie is het brengen van relevantie naar een publiek. Van publiek naar fans en wat doen fans: ze komen graag samen. Content gaat om het brengen van engagement en dat kan ook zonder scherm. Rapha maakt fraaie fietskleding en brengt haar publiek samen in een clubhuis en organiseert koersen. Wielercultuur wordt er gedeeld door haar publiek. Binding is hier het resultaat van offline relevantie. Binnen hetzelfde segment organiseert Zwift events en opende online retailer Futurumshop locaties in Amsterdam, Apeldoorn en Utrecht. Contentmarketing is niet alleen maar blogposts. Content is meer dan een magazine.

4. Duurzaam, en nu aan de slag

Merken en organisaties hebben een leidende rol als het gaat om het duurzaamheidsvraagstuk. Doelstellingen werden geformuleerd en ambities uitgesproken. En toen? Toen was het tijd om aan de slag te gaan. Zet de toon en ga in 2020 samen met je publiek aan de slag met concrete oplossingen. Zet deze daadkracht om in inspirerende content en laat zien hoe je samen werkt aan een betere leefomgeving.

5. Medley

Tot slot een medley gevuld met trends: LinkedIn is niet meer een vacature platform maar een contentplatform. Van vacature plaatsen naar content delen en elkaar informeren en inspireren. LinkedIn werd Facebook, maak er gebruik van. Maak er gebruik van en kies voor video. Deze blogpost mag best als ouderwets getypeerd worden omdat video veel meer impact heeft en creatie laagdrempelig is. Video is de nieuwe standaard. TikTok is video en heeft inmiddels 1 miljoen gebruikers in Nederland. Naast Instagram en naast Facebook, ze zij er nog steeds en zijn nog steeds relevant. Uit bij de jongsten betekent niet dat jouw publiek er ook automatisch is verdwenen. De influencer op basis van aantal volgers? Het kopen van volgers is straks voorbij. Door transparantie naar ambassadeurs die reputatie verdiend hebben. De laatste trend is tijdloos: goede content scoort, samen met de slimste distributie ga je voor de ereplaatsen.

That’s for now. Dank voor je aandacht.

Herman Grendelman – herman@conceptenuitvoering.nlhttps://www.linkedin.com/in/hermangrendelman/

Vragen, opmerkingen etc; laat van je horen!


Concept & Uitvoering
Lindestraat 63a
8012 VR Zwolle

Close ()